سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مطالب اینترنتی
 

کشف جمجه 3 میلیون و 800 هزار ساله یک انسان‌تبار در اتیوپی


 

  • کشف جمجه 3 میلیون و 800 هزار ساله یک انسان‌تبار در اتیوپی

    کشف این جمجمه با نام ام‌آردی MRD -که دانشمندان آن را «بنیادین» توصیف کرده‌اند- از آن روی مهم است که نشان می‌دهد برخلاف باورهای پیشین که انسان‌تباران در پی تکامل میمون تباران به وجود آمده‌اند،‌ این دوگونه در حدود یکصد هزار سال همزمان با هم زندگی می‌کردند.

    در سال 1974، دانشمندان در منطقه عفر اتیوپی بقایای یک میمون‌تبار با قدمت 3/2 میلیون سال را کشف کرده بودند. این گونه معروف به آفرنسیس «لوسی» نامگذاری شد.

    استفانی ملیلو، دیرین-مردم شناس از موسسه ماکس پلانک در آلمان می‌گوید: «ما تاکنون فکر می‌کردیم آنامنسیس (ام‌آردی) در طول زمان به عفرنسیس تکامل می‌یابد ... اما تحقیقات اخیر فهم ما از روند تکامل را دگرگون کرد و پرسش‌های جدیدی را در مقابل ما قرار داد؛ از جمله اینکه [با توجه به حیات همزمان این دو] آیا میان این دوگونه رقابت برای کسب جا و غذا در میان بوده است؟»

    به این ترتیب این پژوهش جدید به این معنی است که علاوه بر «لوسی»، گونه‌های دیگری هم می‌توانند در روند تکاملی متفاوت، منشا ما انسان‌های امروزی باشند.




موضوع مطلب :

مرکز نوآوری ویژه ترویج کارآفرینی در جامعه زنان تحصیلکرده افتتاح می‌شود


 

  • مرکز نوآوری ویژه ترویج کارآفرینی در جامعه زنان تحصیلکرده افتتاح می‌شود

    به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، ایده راه‌اندازی مرکز نوآوری مانا در دانشگاه علم و صنعت ایران با نگاه به توسعه فضای اشتغال و نقش‌آفرینی بانوان برای تحول در چرخه اقتصاد، متناسب با استعدادها و مهارت‌های‌شان شکل گرفته است. در مرکز نوآوری مانا، شتابدهنده مانا به عنوان محلی برای پرورش ایده و تبدیل آن به یک کسب و کار پایدار پیش‌بینی شده است.

    مراکز نوآوری با رسالت حمایت از ایده‌های نو، یکی از بسترها در جهت تسهیل و تشویق جوانان برای گشودن راه‌های جدید در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هستند. هدف مرکز نوآوری مانا، ترویج سبک زندگی پویا و کارآفرینی در جامعه زنان تحصیلکرده عنوان شده است.

    این مرکز توسط جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف در حوزه نوآوری و فناوری تأسیس شده و دوره شتابدهی کسب‌وکارهای نوپا را از سال 96 آغاز کرده است. مرکز نوآوری مانا با حمایت معاونت علمی ریاست‌جمهوی و دانشگاه علم‌ و صنعت ایران، با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و و مخبر درفولی رییس بنیاد برکت در محل این دانشگاه افتتاح می‌شود.




موضوع مطلب :

تصویر پدر هوش مصنوعی روی اسکناس‌های 50 پوندی جدید


 

  • تصویر پدر هوش مصنوعی روی اسکناس‌های 50 پوندی جدید

    انگجت اعلام کرده «تورینگ» یکی از افراد «رمزگشا» در جنگ جهانی دوم بود که پیام‌های سری را بازخوانی می‌کرد. او به‌خاطر ساختن یک سیستم فرموله جدید که می‌تواند تأثیر بالایی در محاسبه الگوریتم‌های پیچیده داشته باشد، نقش مهمی در گسترش هوش مصنوعی در آینده داشت. او ضمنا آزمایشی با عنوان «آزمایش تورینگ» ‌ ابداع کرد که روشی برای سنجش هوشمندی ماشین ارائه می‌کند.

    پیش‌تر بانک انگلیس از مردم خواسته بود، دانشمندان تأثیرگذار در تاریخ انگلیس و جهان را انتخاب کنند. قرار بود تصویر هرکس که رأی بیشتری به‌دست ‌آورد، روی اسکناس 50پوندی این کشور چاپ شود. بانک انگلیس اعلام کرده، تورینگ از بین هزار دانشمند انگلیسی این عنوان را به‌دست آورده است.

    رئیس بانک انگلیس، اخیرا در یک سخنرانی آلن تورینگ را ریاضیدانی برجسته دانسته که یک قهرمان جنگ، نوآور و تأثیرگذار بوده است. جایزه تورینگ مهم‌ترین جایزه علمی رایانه در جهان است.




موضوع مطلب :

ایران شانزدهمین کشور در تولید مقالات علمی در دنیا


 

  • ایران شانزدهمین کشور در تولید مقالات علمی در دنیا

    به گزارش ایسنا، حسین سالار آملی در افتتاح اجلاس بین‌المللی دریای خزر و توسعه پایدار در گیلان که در دانشگاه گیلان برگزار شد، اظهار کرد: پیمان‌های منطقه‌ای مشترک تاثیر بسزایی در توسعه پایدار و همه جانبه شدن دارند.

    قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با بیان اینکه مشترکات بین انسان‌های منطقه عامل پیشرفت و توسعه پایدار است، افزود: تاریخ و سابقه فرهنگی مشترک در منطقه پشتوانه همکاری‌ها است.

    وی علم و فناوری را وجه مشترک تعمیق همکاری‌ها در دنیا دانست و ادامه داد: علم و فناوری برای همه مردم وجود دارد و در هیچ جای دنیا یک دانشمند مورد تهاجم قرار نمی‌گیرد، زیرا دانش متعلق به همه مردم است و حرمت دارد. این حرمت با حرمت مسئولین سیاسی و اجرایی متفاوت است لذا می‌توان گفت علم و فناوری وجه مشترک تعمیق همکاری‌هاست.

    سالار آملی با اشاره به سه سیاست کلی شورای معاونین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اولین سیاست این است که می‌خواهیم علم و دانش را در جامعه اجرایی کنیم. دومین سیاست کلان وزارت علوم فنی و حرفه‌ای کردن دانش است و سومین سیاست کلان هم بین‌المللی‌سازی آموزش عالی است.

    وی با بیان اینکه 98 درصد به علم دنیا نیاز داریم و دو درصد در داخل تولید می‌شود، گفت: تنها راه دسترسی به علم دنیا بسترسازی همکاری‌های بین‌المللی است.

    قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل اضافه کرد: در کشور 81 هزار عضو هیئت علمی و یکصد هزار دانشجوی دکتری داریم. محققان ما در سال 2018، 53 هزار و 340 مقاله آی. اس. آی ثبت کرده‌اند. البته این کافی نیست، زیرا علم ما ورودی و خروجی دارد و باید اثرگذاری هم داشته باشد که این امر با بهره‌گیری از تجربیات علمی دیگر کشورها میسر می‌شود.

    وی با تاکید بر اینکه کشورهای همسایه جایگاه ویژه‌ای در تبادلات علمی دارند، گفت: میزان رشد علمی ایران بر مبنای مقالات آی. اس. آی همواره روندی رو به رشد داشته است. جمهوری اسلامی در روند بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌های خود فرایندهای لازم را دنبال می‌کند که از این بین می توان به چاپ کتاب و مقاله اشاره کرد.

    سالار آملی بیان کرد: هر مقاله بین‌المللی یک همکاری مشترک بین‌المللی است که در مسیر بین‌المللی‌سازی علم و دانش منجر می‌شود.

    وی با بیان اینکه ایران شانزدهمین کشور دنیا در تولید مقالات علمی است، گفت: در رشد مقالات علمی در جایگاه اول دنیا قرار داریم. همچنین 40 دانشگاه ما در سال 2019 بین دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گرفتند که بیانگر قابلیت بالای رقابتی دانشگاه‌های کشور است.

    این مقام مسئول با اشاره به برگزاری این اجلاس همزمان با همایش بین‌المللی حفاظت از دریای خزر، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های حاشیه دریای خزر باید در زمینه همکاری‌های علمی و آموزشی در زمینه حفاظت از دریا و منابع طبیعی تبادلات مشترکی داشته باشند، زیرا همه ما در مقابل دریای خزر مسئولیم؛ چراکه زندگی و شغل میلیون‌ها انسان در گرو حفاظت از دریای خزر است.




موضوع مطلب :

هشدار نسبت به نگهداری حیوانات خطرناک /هیچ فکر کرده اید اگرمار و کروکودیل و شیر ، از خانه تان فرار کنند چه می شود؟


 

  • هشدار نسبت به نگهداری حیوانات خطرناک /هیچ فکر کرده اید اگرمار و کروکودیل و شیر ، از خانه تان فرار کنند چه می شود؟

    اینکه نسبت به حضور حیواناتی که سابقه همزیستی چندهزارساله با انسان را دارند، حساسیت وجود دارد؛ اما نسبت به نگهداری از حیواناتی که اساسا محصول سبک زندگی غربی هستند، واکنشی نشان داده نمی‌شود، جای تعجب دارد.

    نگهداری از حیوانات وحشی نظیر شیر، کروکودیل، مار، خزندگان خاص و حیواناتی از این دست را نمی‌توان از تجارت غیرقانونی حیات وحش در دنیا جدا دید.

    گردش مالی تجارت غیرقانونی حیات وحش(IWT) به رقم باورناپذیر 23 میلیارد دلار می‌رسد. این تجارت سیاه به واسطه سود کلانی که دارد، همواره درصدد گسترش بازار خود است.

    جهانی‌شدن و الگوگیری از سبک زندگی غربی باعث شده بسیاری از افراد نگهداری از این حیوانات را نشانه تفاخر بدانند. دراین‌میان رسانه ملی در سال‌ها با پخش فیلم‌ها و سریال‌هایی که در آن کروکودیل و مار در خانه نگهداری می‌شدند، در تبلیغ این مسئله نقش داشته است. ضعف قانون و بی‌پولی سازمان حفاظت محیط زیست یکی دیگر از عواملی است که باعث شده این سازمان نتواند برخورد مؤثری با دارندگان و فروشندگان این حیوانات داشته باشد.

    آن اندک حیوانات ضبط‌شده از متخلفان هم جا و پولی برای نگهداری‌شان وجود ندارد. وجود فضای مجازی و سهولت در خرید و فروش این حیوانات نقش بسیار مهمی در گسترش استفاده از این حیوانات داشته است. شوربختانه درحال‌حاضر همه مدل حیوانی را در فضای مجازی می‌توان پیدا کرد و خرید. یکی دیگر از دلایل زیادشدن نگهداری از حیوانات خاص و وحشی، عدم نظارت بر مراکزی نظیر باغ‌وحش‌هاست که این حیوانات در آنجا زاد و ولد می‌کنند و حیوانات تولیدشده به خارج از باغ وحش فروخته می‌شوند. همچنین جدیدا برخی از مراکز نگهداری از حیوانات با انتشار فیلم‌هایی از بازی و ارتباط نزدیک بازدیدکنندگان یا عوامل باغ وحش با حیوانات به اشتباه بر رام و بی‌خطربودن ارتباط انسان و حیوانات وحشی دامن می‌زنند.
    هرچند این حیوانات با مبالغ نسبتا زیاد خرید و فروش می‌شوند؛ اما عموما سرنوشت خوبی ندارند و به دلیل هزینه بالای نگهداری و عدم تخصص لازم دامپزشکان برای درمان آنها و شرایط سخت نگهداری پس از مدتی مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند. همین مسئله باعث شده که احتمال رهاسازی آنها در طبیعت افزایش پیدا کند. ازآنجایی‌که بسیاری از این حیوانات جزء گونه‌های غیربومی ایران هستند، رهاسازی آنها در طبیعت می تواند فاجعه‌بار باشد. همچنین احتمال فرار حیوانات وحشی نگهداری‌شده در اماکن خصوصی همیشه وجود دارد. در چنین شرایطی امکان حمله و ایجاد مشکل برای شهروندان نیز وجود دارد.
    با توجه به شرایط گفته‌شده جا دارد دوستداران حیوانات و دستگاه‌های حکومتی مسئول با وسواس بیشتری به این مسئله ورود کنند و جلوی گسترش این رفتار غلط را بگیرند.

    23302




موضوع مطلب :

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >   
 
وبلاگ

لوگو

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 9
بازدید دیروز: 58
کل بازدیدها: 4151247379