سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مطالب اینترنتی
 

رونمایی از نیسان پاترول 2020


 

  • رونمایی از نیسان پاترول 2020

    نمای بیرونی پاترول جدید و به روز رسانی شده? بسیار زیبا و شیک بوده و جلو پنجره V شکل آن از بخش عریض و مسطحی در پایین استفاده می‌کند. چراغ‌های آن ظاهری مشابه و مایل به سمت کنار دارد. در قسمت عقب نیسان پاترول، چراغ‌های جدید با سیگنال‌های چرخشی پی در پی وجود دارد.

    فضای داخلی نیسان پاترول به خاطر تزئیناتی مانند صندلی‌های چرمی با دوخت الماسی ظاهری لوکس پیدا کرده. همچنین مسئولان این کمپانی ادعا می‌کنند کابین در مقایسه با قبل کم صداتر و آرام‌تر خواهد بود. یک جفت نمایشگر در قسمت مرکزی داشبورد با قابلیت نمایش نقشه در بالا و اطلاعاتی مانند سیستم تهویه و گرمایش و سرمایش (HVAC) در قسمت پایینی آن وجود دارد.
    همچنین سیستم اطلاعاتی آن نیز از Apple Carplay و Android Auto نیز پشتیبانی می‌کند. مجموعه سیستم‌های ایمنی راننده شامل مواردی مانند ترمز اضطراری با قابلیت تشخیص عابر پیاده و سیستم هشدار برخورد به جلو می‌باشد. 

    نیسان پاترول 2020 دارای موتور 4.0 لیتری بوده که می‌تواند قدرتی برابر با 275 اسب بخار و گشتاوری معادل 394 نیوتون متر را تولید تولید کند. همچنین در صورت نیاز میتوان موتور آن را تا 5.6 لیتر و 8 سیلندر تقویت کرد که در این صورت قدرت تولیدی آن به 400 اسب بخار افزایش می‌یابد. همچنین مدل V8 آن به سیستم تعلیق هوشمند Nissan"s Hydraulic Body Motion Control  مجهز است. 

    motor1

    2121




موضوع مطلب :

آسپارتام، ساخارین، آلومینیوم و سولفات؛ 4 ترکیبی که برای سلامتی مضر نیستند


 

  • آسپارتام، ساخارین، آلومینیوم و سولفات؛ 4 ترکیبی که برای سلامتی مضر نیستند

    سمی بودن یک ماده و ترکیب به مقدار و چگونگی مصرف آن ربط دارد. برخی از این مواد شیمیایی را سمی یا مضر برای سلامتی قلمداد می‌کنند که در واقع آنطور نیست!
     

    آسپارتام (شکر مصنوعی)

    به نظر می‌رسید که آسپارتام می‌تواند موجب سرطان شود، اما تحقیقات نشان داد که واقعا اینگونه نیست. بیشتر نگرانی‌های عمومی در رابطه با شیرین کننده‌های مصنوعی، مربوط به آزمایش بر روی موش‌ها است که باعث سرطان‌های خون مانند لوسمی و لنفوم می‌شود.

    اما سازمان دارو و غذا FDA و EFSA هر دو این یافته‌ها را بی اعتبار دانسته و بیان کرده آسپارتام برای سلامتی مضر نیست. مسئله اصلی این است که آسپارتام در نوشیدنی‌های رژیمی یافت شده که لزوما سالم نیستند. تحقیقات نشان داده که نوشیدنی‌های رژیمی می‌توانند میل شما به شکر را افزایش داده و حتی باعث چاقی شود. 


     

    ساخارین (شیرین کننده بدون کالری)

    یک تحقیق دیگر بر روی موش‌ها نشان داد که ساخارین می‌تواند موجب سرطان شود. در دهه 80 محصولات شامل ساخارین دارای برچسبی با عنوان "ایجاد کننده سرطان در آزمایشگاه حیوانات" بودند. اما بعدها محققین این نظریه را رد کردند و هیچ ارتباطی بین ساخارین و سرطان پیدا نکردند. 


     

    آلومینیوم

    آلومینیوم موجود در اسپری‌ها و دئودورانت‌ها باعث سرطان سینه نمی‌شود! در اواخر دهه 90 گفته می‌شد که آلومینیوم موجود در اسپری‌ها موجب سرطان می‌شود اما مشخص شد که هیچ ارتباطی بین جذب آلومینیوم توسط بدن و سرطانزایی آن وجود ندارد زیرا بدن تنها مقدار بسیار کمی از آن را جذب می‌کند که برای سلامتی ضرری ندارد.

    سولفات

    برخی افراد به دنبال شامپوهای بدون سولفات هستند زیرا گفته می‌شد که سولفات سرطانزا است. اما هیچ تحقیق این موضوع را اثبات نکرد و سولفات موجود در شامپو یک سورفاکتانت بوده که باعث کف کردن بیشتر و به دام انداختن بهتر چربی‌ها می‌شود. 


    sciencealert

    2121




موضوع مطلب :

هویج پلو، ساده‌ترین پلوی مخلوط و شیرین


 

  • هویج پلو، ساده‌ترین پلوی مخلوط و شیرین

    هویج پلو، ساده‌ترین پلوی مخلوط و شیرین«تابناک باتو» در مجموعه پلو‌های مخلوط و شیرین، هویج پلو شاید ساده‌ترین و کم دردسر‌ترین این غذا‌ها باشد. غذایی رسمی که بسیار لذیذ و خوشمزه است. هویج پلو را با مرغ یا بلدرچین و حتی با مرغابی یا کبک میتوانید نوش جان کنید.

     

    هویج پلو، ساده‌ترین پلوی مخلوط و شیرین

    مواد لازم

    هویج: 5 عدد متوسط
    برنج: 1 کیلوگرم
    شکر: 1 پیمانه
    زعفران: 3 قاشق غذاخوری
    نمک: به میزان لازم
    خلال بادام: به میزان لازم
    خلال پسته: به میزان لازم
    مرغ: به میزان لازم
    کشمش: به دلخواه برای تزئین

    طرز تهیه

    1. هویج‌ها را به اندازه کبریتی خرد میکنیم.

    2. شکر را در آب ریخته روی حرارت قرار میدهیم تا شکر کاملا حل شده و مایع به قل زدن بیفتد.

    3. هویج‌ها را در شربت ریخته و حرارت میدهیم تا نرم شود.

    4. برنج را آب کش کرده و لا به لای برنج هویج‌ها را می‌ریزیم و لایه لایه بالا می‌آییم. برنج را روی حرارت قرار داده تا بخار بدهد. بخار که بلند شد دم کنی گذاشته و شعله را کم میکنیم. حدود 45 دقیقه تا یک ساعت زمان میدهیم تا دم بکشد.

    5. یک روش دیگر در این مرحله هست که از آن راه هم میتوانید این غذا را تهیه کنید. خلال‌های هویج را با کمی کره تفت داده و شکر را اضافه کرده با کمی آب تا به خورد هویج‌ها برود و لا به لای برنج بدهید.

    6. پس از آماده شدن غذا. غذا را در دیس مناسب کشیده و روی آن را با خلال بادام و پسته که کمی تفت خورده تزیین میکنیم.

    7. کنار این غذا میتوانید از مرغ زعفرانی یا بلدرچین استفاده کنید.

    برترین ها




موضوع مطلب :

تا دیر نشده اجازه دهید کودکتان شیطنت کند


 

  • تا دیر نشده اجازه دهید کودکتان شیطنت کند

    تا دیر نشده اجازه دهید کودکتان شیطنت کند چون ...

    تا دیر نشده اجازه دهید کودکتان شیطنت کند چون ...به گزارش «تابناک با تو»؛ بسیاری از خانواده ها از شیطنت کودکان خود شکایت دارند اما روانشناسان معمولا پیشنهاد می کنند که خونسردی خود را حفظ کنید . از طرفی همیشه سعی دارند از توانایی های این بچه ها برای والدین توضیح دهند.

    زمانی که احساس کردید در برخورد با چنین بچه های شیطانی کنترل خود را از دست داده اید ، بهتر است که یک نفس عمیق بکشید و در مورد تاثیر رفتار خودتان با آن ها و همچنین آینده آن ها کمی بیشتر فکر کنید.

    امروز در این قسمت از رازهای تربیت فرزند 9 دلیلی را برای شما بیان کنیم که چرا هر چقدر اجازه بیشتری به بچه ها برای شیطنت می دهیم ، باعث می شویم که آن ها شاد تر از گذشته باشند؟

    مزایایی که شیطنت کودکان برای آنها دارد

    1. آن ها مستقل تر می شوند و از نشان دادن خود واقعی شان بیم ندارند

    هر کودکی دوست دارد که رفتار شخصی خودش را داشته باشد و تحت تاثیر دیگران قرار نگیرد . کودکان مایلند که خودشان را همانگونه که هست نشان دهند و اگر والدین مدام سعی داشته باشند که کودک را ساکت کنند و یا رفتارهای او را سرکوب کنند، باعث می شوند که کودک منزوی شود اما در مقایسه کودکانی که اجازه شیطنت بیشتری داشته باشند، از نشان دادن شخصیت واقعی و مستقل خود ترس ندارند و هرگز از قضاوت شدن نخواهند ترسید و به همین دلیل شاد تر خواهند بود .

    تا دیر نشده اجازه دهید کودکتان شیطنت کند چون ...

    2. با این کار جهان اطراف خود را بهتر می شناسند

    کودکان از احساسات خود برای ارتباط برقرار کردن با جهان استفاده می کنند و آن ها کاملاً دوست داشتنی هستند و حتی سر و صدا هایشان هم می تواند لذت زیادی را به ما بدهد .

    کودکان معمولاً نمی توانند یک ثانیه هم آرامش داشته باشند و اگر والدین کودکان را به ساکت کردن و پنهان کردن درونیات خود مجبور کنند ، باعث می شوند که کودک فرصت شناخت دنیای اطراف خود را از دست بدهد . در مقابل کودکان سرکش و شیطان می توانند کنجکاوی خود را نسبت به محیط ارضا کنند و در نتیجه احساس بهتری نسبت به خود دارند .

    3. الگوی رفتار طبیعی را دنبال می کنند

    بیشتر کودکان فعال هستند و سعی دارند که شیطنت خود را به دیگران نشان دهند . آن ها از نشان دادن احساسات خود نمی ترسند و همیشه به دنبال تجربه های جدید می باشند . گاهی اوقات هیجان خود را بیش از حد نیز بروز می دهند . اگر کودک شما کارهایی را با صدای بلند انجام داد ، بهتر است که به او خرده نگیرید و این کار باعث می شود که اعتماد به نفس او به طور طبیعی بالا تر برود.

    تا دیر نشده اجازه دهید کودکتان شیطنت کند چون ...

    4. توانایی بهتری برای مدیریت احساستشان پیدا می کنند

    کودک شیطان به راحتی می تواند با احساسات درونی خود ارتباط برقرار کند و رفتار روحیه خود را سریعاً بفهمد . این کار باعث می شود که در آینده نیز با مشکل کمتری مواجه شود .

    این کودکان دوست دارند که سلامت خود را به همه نشان دهند و حتی از نشان دادن احساسات نیز نمی ترسند و به همین دلیل راحت می توانند در شرایط سخت احساسات خود را شناسایی کنند و رفتار طبیعی تر از خودشان نشان دهند .

    5. آن ها به حرف دیگران گوش نمی دهند

    بچه های شیطان و بازیگوش به دنبال تایید دیگران نیستند . آن ها می دانند که چه چیزی برایشان خوب است و هیچ گاه از دنبال کردن راه خود نمی ترسند . حتی با شکست خوردن نیز مشکلی ندارند و برای آن ها هیچ شرایطی وجود ندارد که از پس آن بر نیایند . این کودکان از اشتباه کردن یا احمق به نظر رسیدن نمی ترسند و عقیده خودشان برایشان از همه مهم تر می باشد .

    تا دیر نشده اجازه دهید کودکتان شیطنت کند چون ...

    6. تلاش ندارند که عشق دیگران را برای خودشان بخرند

    کودکان بازیگوش احساسات خود را کنترل می کنند و دوست داشته شدن از طرف دیگران برای آن ها اهمیتی ندارن د. این کودکان سعی می کنند که امنیت اطراف خود را حفظ کنند اما بیش از حد دست و پا نمی زنند و آن ها برای این که توجه دیگران را جلب کنند ، اقدام خاصی انجام نخواهند داد .

    7. آن ها خلاق تر هستند

    کودکان بازیگوش توانایی تصور کردن را به طور نا محدود دارند و مشتاق هستند که ایده های دیگران را بشنوند.

    در سنین نوجوانی این بچه ها درون خلاق خود را از تمام جنبه های زندگی نشان می دهند و می توانند هر مشکل را از دو بعد بررسی کنند . آن ها از نشان دادن خودشان ترسی ندارند و در نتیجه اجازه می دهند که هر فکر و عقیده ای در آن ها باعث ایجاد خلاقیت شود .

    تا دیر نشده اجازه دهید کودکتان شیطنت کند چون ...

    8. مهارت بهتری در حل مشکلات دارند

    بچه های خجالتی و مطیع معمولاً از کمبود اعتماد به نفس و مشکلات درونی زیادی رنج می برند و همچنین احساسات آن ها سرکوب می شود اما بچه های بازیگوش به راحتی می توانند با جهان اطراف ارتباط بهتری برقرار کنند و در نتیجه مهارت بهتری در حل مشکلات پیدا می کنند . آن ها معمولاً استرس کمتری دارند و صبور تر می باشند .

    9. آن ها می دانند همان گونه که هستند، عالی اند

    کودکان بازیگوش دوست ندارند که خودشان را برای بهتر به نظر رسیدن تغییر دهند . آن ها خودشان را شایسته بهترین ها می دانند و سعی ندارند که خود واقعی را تغییر دهند و هیچ گاه برای تایید و دوست داشته شدن این کار را خلاف میل خودشان انجام نمی دهند.

    نکته مهم

    اجازه دادن به کودکان برای شیطنت به این معنا نیست که او را به حال خود رها کنید در واقع شما باید نامحسوس همیشه مراقب رفتار و کارهای آنها باشید تا مبادا آسیبی به خود وارد نکنند.

    منبع: نمناک




موضوع مطلب :

«با تمام شرایط و مقررات موافق هستم»؛ بزرگ‌ترین دروغ فناوری


 

  • «با تمام شرایط و مقررات موافق هستم»؛ بزرگ‌ترین دروغ فناوری

    زومیت نوشت: چندی پیش در استفاده‌ی آزمایشی یا به‌اصطلاح Free Trial اپلیکیشن کتاب‌خوان صوتی شرکتی مشهور تجربه‌ی ناخوشایندی داشتم که با وجود قصد و نیت آزمایشی‌بودن، پس از مدتی بی‌خبر از همه‌جا به خالی‌شدن تمام کارت اعتباری مجازی چندده‌دلاری‌ام منجر شد؛ کارتی که با توجه به شرایط خاص کشورمان، به‌سختی برای خرید کتاب تهیه کرده بودم. این‌ها نمونه‌ای از تبعات مالی بسیاری از موافقت‌نامه‌های تودرتو و چندین‌صفحه‌ای است که روزانه بی‌درنگ با فشردن دکمه‌ی «I Agree» موافقتمان را با نقض احتمالی حریم شخصی و حقوقی‌مان اعلام می‌کنیم.

    اینترنت ارگانیسم پیچیده‌ای است. بیشترمان هنوزهم نمی‌دانیم چطور باید از کلیدواژه‌ها در یوتیوب استفاده کنیم تا کودکانمان در دام تماشای محتوای خشونت‌آمیز گرفتار و بزرگ‌سالانمان به مسیر افراط‌گرایی کشیده نشوند. هنوزهم نمی‌دانیم داده‌هایمان چقدر ارزشمند است و غول‌های فناوری چه چیزی درباره‌مان جمع‌آوری می‌کنند و البته، هنوزهم بی‌درنگ موافقتمان را با آخرین تغییرات شرایط و مقررات خدماتشان اعلام می‌کنیم.

    حال استارتاپ‌هایی برای برطرف‌کردن این مشکلات دست به کار شده‌اند. برنامه‌هایی همچون Jumbo که اجازه می‌دهد باز حریم شخصی را به کنترل درآورد یا DoNotPay که زبان حقوقی این موافقت‌نامه‌ها را به‌شکلی درک‌پذیر برایمان توضیح می‌دهد و با کارت‌های اعتباری مجازی‌اش، از تقدیم دودستی اطلاعات کارت اعتباری‌مان بابت امتحان رایگان خدمات شرکت‌ها بی‌نیازمان می‌کند یا ToS;DR که شرایط و مقررات بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های اینترنتی را برایمان توضیح می‌دهد.

    خیلی هم عالی؛ اما اصلا چرا باید کاربران به چنین استارتاپ‌هایی متکی باشند تا آن‌ها به‌صورت نیابتی مشکلات فناوری را برایشان حل کنند؟ کاری که امثال توییتر و فیسبوک، گوگل و لشکری از مهندسان و توسعه‌دهندگانشان باید می‌کردند.

    در اختیارگرفتن کنترل داده‌هایمان

    کار اپلیکیشن رایگان Jumbo در iOS (نسخه‌ی اندروید در حال آماده‌سازی است) بررسی دسترسی‌هایی است که به امثال آمازون، فیسبوک، گوگل و توییتر داده‌ایم و امکان لغو این دسترسی‌ها یا پاک‌سازی داده‌هایی را می‌دهد که از ما جمع‌آوری کرده‌اند.

    با ورود به حساب کاربری در گوگل، Jumbo نشان می‌دهد در گوگل کروم چند صفحه‌ی اینترنتی بازدیدشده دارید و گوگل‌مپ چه تعداد فعالیت شما را ذخیره کرده است. زیر هر پیغامی دکمه‌ای به‌نام «چرا باید توجه کنید؟» قرار دارد که توضیح می‌دهد گوگل چه کاری با آن اطلاعات می‌کند. برای مثال، گوگل موقعیت جغرافیایی کاربر را ردگیری می‌کند تا بهتر او را هدف تبلیغات خود قرار دهد و نهایتا او را به خرج‌کردن پول و حتی تغییر رفتارش تشویق کند.

    Terms and Conditions

    البته، حس بدبینی به ما می‌گوید: «اگر بابت محصولی پول پرداخت نمی‌کنید، یعنی خودتان محصول هستید!» بااین‌حال، پیر والاد، مدیر Jumbo اطمینان‌خاطر می‌دهد که این مسئله درباره‌ی آن‌ها صدق نمی‌کند و شرکتشان این فناوری را به‌صورت متن‌باز ارائه خواهد کرد تا ثابت شود در حال جاسوسی نیستند. وی می‌گوید: ما هرگز به داده‌های شما دسترسی نخواهیم داشت؛ زیرا هیچ سروری برای تحلیل و ذخیره‌سازی داده‌ها نداریم و هر فرایندی در داخل تلفن خودتان اتفاق می‌افتد.

    البته والاد رؤیای نسخه‌ی سازمانی Jumbo را در سر دارد تا بتواند آن را به شرکت‌های درگیر با مقررات عریض و طویلی همچون حفاظت از داده‌های عمومی اتحادیه‌ی اروپا (GDPR) یا قانون حریم خصوصی مصرف‌کنندگان کالیفرنیا عرضه کند. درحال‌حاضر، آن‌ها بیش از سه‌میلیون دلار سرمایه‌ی مشارکتی جذب کرده‌اند.

    به‌لحاظ تئوری، هرآنچه Jumbo انجام می‌دهد، می‌توان «دستی» هم انجام داد؛ اما برخی مواقع انجام دستی چنین اموری بسیار پیچیده می‌شود. برای مثال، در اپلیکیشن فیسبوک، باید در میان منوها به‌دنبال مدیریت حریم شخصی محتواهایی بگردید که پست می‌کنید یا در جست‌وجوی تنظیمات مرتبط با هرآنچه باشید که فیسبوک درباره‌ی شما می‌داند؛ ازقبیل داده‌های مرتبط با علایقتان و ردگیری آگهی‌های تبلیغاتی.

    درباره‌ی گوگل و خدمات متعددش همچون نقشه، موتور جست‌وجو، دستیار صوتی و...، مدیریت حریم خصوصی به همان سختی خواهد بود. حتی اگر فرد دقیقی باشید، همیشه این احتمال را باید بدهید که بخشی را از قلم انداخته‌اید؛ اما خدمات خودکار Jumbo در ازای فشردن یکی‌دو کلیک، تا حدودی کنترل اطلاعات را به دستانتان بازمی‌گرداند. این، یعنی احتمال خطر برای Jumbo هم وجود دارد. والاد قبلا گفته بود فیسبوک و توییتر و دیگر سرویس‌هایی که Jumbo با آن‌ها سروکار دارد، می‌توانند علیه‌شان وارد عمل شوند. البته، او مسئله را باز نمی‌کند؛ زیرا مایه‌ی نگرانی است که به شرکت‌های بزرگ بگویید «نباید به مردم علایق تجاری داشته باشید». والاد در این باره می‌گوید: ما به مردم توصیه می‌کنیم راه‌های «هدف تبلیغاتی شدن» را مسدود کنند و آن‌ها نیز چنین می‌کنند. این از منظر بازاریابی، فیسبوک را در نگاه آگهی‌دهندگان کم‌ارزش‌تر خواهد کرد. حال با افزایش تعداد نصب این اپلیکیشن و حفاظت از مردم دربرابرشان، احتمالا به‌عنوان ریسک کسب‌وکار و کاهش درآمد از داده‌هایی که مردم دراختیارشان می‌گذاشتند، در نظر گرفته خواهیم شد.

    وقتی استفاده‌ رایگان آزمایشی برنامه، واقعا رایگان است

    استارتاپ DoNotPay اخیرا ویژگی جدیدی ارائه کرده که به مشتریان اجازه می‌دهد از کارت اعتباری مجازی دروغین برای استفاده‌ی رایگان آزمایشی برنامه‌ها استفاده کنند. شاید ندانید؛ اما بسیاری از شرکت‌ها روی مردمی حساب باز کرده‌اند که به‌منظور آزمایش رایگان خدماتشان ثبت‌نام و سپس این ثبت‌نام را فراموش می‌کنند. نتایج یک سرشماری در سال 2017 نشان داد که 35 درصد از آمریکایی‌ها ناآگاهانه ثبت‌نامی را تجربه کرده‌اند که آن‌ها را وارد پرداخت ماهیانه‌ی خودکار کرده است و در 42 درصد از این موارد، به‌سختی چنین پرداخت‌های ادامه‌دار و خودکاری را متوقف کرده‌اند.

    DoNotPay با ایجاد نام و آدرس ایمیل دروغین متصل به کارت اعتباری و ایفای نقش نماینده‌ی پرداخت مشتریان، از وقوع چنین اتفاقی جلوگیری می‌کند؛ البته فقط برای پرداخت‌هایی که پولی نباشند.

    Terms and Conditions

    همین تابستان، جاش براودر، بنیان‌گذار این استارتاپ، گفت ابتدا نگران بودند بانک‌ها درصورت آگاهی از اینکه DoNotPay درحال بازی‌ دادن سیستم است، کارش را یک‌سره کنند؛ اما شرکای بانکی این استارتاپ مشکلی با این سرویس ندارند؛ هرچند از اینکه نامشان به‌صورت عمومی مطرح شود، خودداری می‌کنند.

    این اولین‌بار نیست که DoNotPay با قدرت‌ها سرشاخ می‌شود. درواقع، این اپلیکیشن سال 2018 با این هدف شروع به کار کرد که بتواند علیه هرکسی و صرفا با فشردن یک دکمه شکایت کرد. براودر می‌گوید چطور وقتی لندن زندگی می‌کرده با جریمه‌های پارک خودرو بسیاری مواجه شده بود که پس از پیگیری، در برخی موارد صرفا به گرفتن تعهد و در برخی موارد حتی ناآگاه به قوانین تشخیص داده شد. بنابراین این اپلیکیشن را طراحی کرد تا کمک‌حال مردمی باشد که دانش کافی برای پیگیری جریمه‌ها را ندارند. یک چت‌بات هوش مصنوعی با تعدادی پرسش، مدارک لازم را مشخص و جزئیات را آماده می‌کند و حتی درصورت لزوم، شکایت‌نامه‌ای برای قرائت در دادگاه برای شاکی تهیه می‌کند.

    پرسش اینجا است که چرا باید به هوش مصنوعی وابسته باشیم تا قوانین خودمان را برای خودمان مفهوم کند؟ نمی‌شد از ابتدا این قوانین را برای عموم مفهوم‌تر بنویسیم؟ راودر معتقد است اگر می‌شد تمام مشکلات دنیا را برطرف کرد، اصلا DoNotPay هم وجود نداشت و خوب می‌دانیم قرار نیست این مشکلات به این زودی‌ها برطرف شوند.

    میان‌برزدن به اصطلاحات حقوقی

    هیچ‌کس زمان کافی برای خواندن کامل اظهارنامه‌های حقوقی آنلاین را ندارد. در سال 2012، نتایج تحقیقی نشان داد زمان لازم برای مطالعه‌ی سیاست‌های مربوط به حریم شخصی وب‌سایت‌هایی که در طول سال بازدید می‌کنیم، می‌تواند 25 روز کامل یا 76 روز کاری زمان ببرد. به همین دلیل، پروژه‌هایی همچون «مقررات استفاده از خدمات؛ نخواندم» یا به‌اختصار ToS;DR به‌وجود آمد. نام این پروژه برگرفته از اصطلاح مشهور اینترنتی TL;DR مخفف Too Long; Didn"t Read به‌معنی «زیاد بود؛ نخواندم» است. سرویس مذکور را گروه‌ی از داوطلبان اداره می‌کنند که درواقع نقش ویکی‌پدیای «موافقت‌نامه‌های مقررات و شرایط» را ایفا می‌کنند. آن‌ها این اسناد پیچیده‌ی حقوقی را به فهرستی از چند سرخط شماره‌گذاری‌شده مبدل و سپس براساس اهمیت از A تا F درجه‌بندی می‌کنند. ناگفته نماند می‌توان این برنامه‌ها را به‌صورت افزونه‌ برای مرورگر نصب کرد.

    مایکل دی‌یانگ، هم‌بنیان‌گذار این پروژه می‌گوید: مشکل مردم این است که نمی‌دانند چه زمان باید از فروبردن سرشان به داخل این ضوابط دست بکشند؛ چه تفاوتی باید بین نگاهشان به وب‌اپلیکیشن‌ها و اپلیکیشن‌های داخلی گوشی و دسترسی‌های موردتقاضای آن‌ها باشد. آیا باید خودمان را صرفا به خواندن شرایط و ضوابطشان محدود کنیم یا باید بفهمیم این خدمات درعمل چگونه به‌اجرا گذاشته می‌شوند.

    ToS;DR منبع حقوقی نیست و با هوش مصنوعی نیز پشتیبانی نمی‌شود؛ بنابراین، شاید به این معنا باشد که احتمالا دچار خطا هم خواهد بود؛ اما دی‌یانگ معتقد است مزایای این سرویس بر معایبش می‌چربد: می‌توانید آن را با ویکی‌تراول مقایسه کنید که به‌جای ارائه‌ی توصیه‌های متخصص سفر، مستقیما توصیه‌های دیگر مسافران را پیشنهاد می‌کند یا مثل OpenStreetMap به‌جای گوگل مپ. شاید گاهی برخی از داده‌ها نامعتبر یا تاریخ‌گذشته باشند؛ اما افراد به‌راحتی مداخله و اطلاعات را اصلاح می‌کنند و نظرات موجود درواقع نظرات امثال خودتان است که احساس کرده‌اند ارزش نوشتن دارد. پس، درنهایت حداکثر تعادل ممکن برای همه‌ی دیدگاه‌ها به‌وجود می‌آید.

    دی‌یانگ می‌گوید از زمان مطرح‌شدن مسائل مرتبط با حریم شخصی مردم در اینترنت، همچون افشاگری‌های ادوارد اسنودن و رسوایی‌های کمبریج آنالیتیکا و GDPR مشغله‌های فراوانی برای رسیدگی ازطریق ToS;DR به‌وجود آمده است.

    Terms and Conditions

    بازاری برای اشتباهات

    در  بیانیه‌ی فیسبوک، سیاست‌های حریم شخصی غول شبکه‌های اجتماعی این‌گونه توصیف شده بود: در فیسبوک همیشه برای شفافیت درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از داده‌های مردم و امکان کنترل آن به‌وسیله‌ی مردم تلاش می‌کنیم. در 18 ماه گذشته، رویکردهایمان را روشن‌تر و یافتن تنظیمات مرتبط با حریم خصوصی را برای مردم آسان‌تر کرده‌ایم. همچنین، ابزارهای جدیدی ایجاد کرده‌ایم تا کاربران بتوانند به اطلاعاتشان دسترسی داشته باشند و آن‌ها را دانلود یا حذف کنند. ما به‌دنبال راه‌های جدید برای ارائه‌ی شفافیت بیشتر به مردم و کنترل حریم شخصی‌شان در فیسبوک هستیم.

    بااین‌حال، هنوزهم با افزایش آمار ثبت‌نام‌ها برای دریافت خدمات اینترنتی، چه‌بسا افرادی باشند که بدون آگاهی از مسائل حقوقی، باید با قراردادهایی سروکار داشته باشند که از آن سر درنمی‌آورند.

    «من با شرایط و مقررات موافق هستم» یکی از بزرگ‌ترین دروغ‌های فناوری است که باید تغییر پیدا کند. فارغ از ادعاهای بی‌پایان اهالی سیلیکون‌ولی درباره‌ی شفافیت، درنهایت مواردی همچون آسان‌تر و مفهوم‌تر شدن تنظیمات حریم شخصی، حقیقتا از خواسته‌ها و علایق شرکت‌هایی همچون فیسبوک و گوگل نیست؛ زیرا کار آن‌ها تولید ثروت از داده‌های ما است.

    استارتاپ‌هایی همچون Jumbo و DoNotPay و ToS;DR نشان‌دهنده‌ی راهکارهای ممکن برای چنین مشکلاتی هستند؛ اما سخن این است که نباید برای فهم حریم داده‌ها یا تفسیر شرایط و ضوابط حقوقی آنچه از قبل موافقتمان را با آن‌ها اعلام کرده‌ایم، بازاری برای اپلیکیشن‌ها به‌وجود بیاید. اگر این شرکت‌های کوچک می‌توانند چنین کاری کنند، چرا شرکت‌های بزرگ نتوانند؟

    2121




موضوع مطلب :

<   1   2   3   4   5   >>   >   
 
وبلاگ

لوگو

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 42
بازدید دیروز: 30
کل بازدیدها: 4151246818