سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مطالب اینترنتی
 

آن روی فروش پنیر بی‌برند لیقوان 


 

  • آن روی فروش پنیر بی‌برند لیقوان 

    در ماه‌های اخیر و پس از گرانی چندباره لبنیات، پنیر لیقوان هم از این گردونه خارج نمانده و قیمت این ماده خوراکی سفید و لذیذ تا 45 هزار تومان افزایش پیدا کرده است. با این‌که به واسطه نبود شفافیت اعلام میزان تولید پنیر در این روستا اطلاعات دقیقی وجود ندارد تولید کارخانه‌های بزرگ پنیر در این روستا که تا 20 کارخانه بزرگ اعلام می‌شود سالانه حدود 600 تن پنیر تنها در این واحدها تولید و به مناطق مختلف داخلی و خارجی صادرات می‌شود. اما چرخه تولید پنیر لیقوان حتی نحوه فروش آن از صدها سال قبل تقریبا ثابت مانده است.

    • پنیر اصل لیقوان در داخل روستا 

    از چند صد متر مانده به روستای سرسبز لیقوان، مغازه‌هایی با تابلوهای بزرگ پنیر این منطقه عمده و خرده توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. مغازه‌هایی که هر یک مدعی‌اند پنیرشان اصل است و پنیر دیگر مغازه‌ها از مناطق دیگر آمده است. اما یک آذری که هر روز صبحش را با پنیر لیقوان آغاز می‌کند، بهتر از همه این مغازه‌دارها می‌فهمد که در اکثر این مراکز فروش خبری از پنیر لیقوان نیست و فروشندگان هم بیشتر مایل به فروش پنیر به گردشگرانی غیرمحلی هستند تا دستشان رو نشود.

    داخل روستا اما وضعیت کمی متفاوت است. مغازه‌های زیادی پنیر می‌فروشند، اما خبری از تابلوی پنیر لیقوان نیست، چراکه اینجا رقابت بر سر کیفیت است. به یک جوان چوپان که دام‌هایش را از وسط کوچه‌ها عبور می‌دهد و گرد و خاک داخل مغازه و البته پنیرهای فله را بی‌نصیب نمی‌گذارد، می‌گویم دنبال پنیر خوب لیقوان هستم و آن جوان با صداقت جواب می‌دهد که پنیر لیقوان را می‌توانی در کوچه انتهایی روستا، در بزرگ آبی از یک پیرزن که خودش پنیر درست می‌کند، تهیه کنی و وقتی قیمتش را سوال می‌کنم، جواب می‌دهد کیلویی 50 هزار تومان است.

    برای تهیه پنیر به خانه پیرزن می‌روم و با کمی انتظار یک کیلو پنیر 50 هزار تومانی خرید می‌کنم که در مغازه‌های بالاشهر تبریز حداکثر 45 هزار تومان است و زمانی که علت این تفاوت را می‌پرسم، به جای پاسخ قطعه کوچکی از پنیر به من تعارف می‌شود که مزه‌ای کاملا متفاوت با تمام پنیرهایی دارد که تاکنون خورده‌ام؛ پنیری پرچرب و بسیار نرم با رنگی مایل به کرم و البته بسیار خوشمزه که شوری بسیار کمی هم دارد. پیرزن روستایی می‌گوید: یک جوان تبریزی هر ماه چند حلبی از پنیرهایم را به همین قیمت می‌خرد و به گفته خودش، به کویت می‌برد و خرج زندگی‌اش را درمی‌آورد. پس حتما سود خوبی دارد، ولی این اطراف ارزش این پنیر را نمی‌دانند.

    چند متر آن‌طرف‌تر، مغازه‌ای بزرگ وجود دارد که از پرده وسط مغازه مشخص است آن پشت کارگاهی کوچک دایر است. از صاحب مغازه می‌خواهم تا در مورد پنیر کمی اطلاعات بدهد و نحوه تولید و میزان سود و فرایند فروشش را توضیح دهد. مغازه‌دار که خودش را «قاسم نجف‌پور» معرفی می‌کند، با بیان این‌که معمولا از هر 5 لیتر شیر یک کیلو پنیر به دست می‌آید می‌گوید: شیر این منطقه چرب است و معمولا از هر 3-4 لیتر، بسته به زمان دوشیدن گوسفند، پنیر به دست می‌آید.

    وی ادامه می‌دهد: اصلی‌ترین قیمت تعیین‌کننده پنیر پس از شیر، مایه پنیر و حلبی است. در حال حاضر، مایه پنیر را کیلویی 450 هزار تومان، حلبی‌های 17 کیلویی را 10 هزار تومان و حلبی‌های 5 کیلویی را 3 هزار تومان خریداری می‌کنیم. اما مهم‌تر از همه این موارد، دستمزد کارگران است، چراکه اولا تولید پنیر زمان‌بر است و برای به دست آوردن یک کیلو پنیر کهنه مرغوب تا 6 سال زمان نیاز است.

    ثانیا به خاطر تخصصی بودن این کار، پنیر را هر کسی نمی‌تواند بزند و افرادی با عنوان «شیرپز» این کار را انجام می‌دهند. اگر افرادی غیرآشنا به اصول تولید پنیر دست به این کار بزنند، ممکن است صدها لیتر شیر خراب شود و به اصطلاح مایه را نگیرد که هم هزینه شیر و هم مایه هدر برود. نجف‌پور عنوان می‌کند: با این حال، تولید پنیر برایمان سود 100 درصدی دارد. البته برخی از اهالی روستا که در تهران و کرج فروشگاه زده‌اند، سودشان بیشتر است و پنیرشان را مستقیم می‌فروشند. فروشندگان دیگر پنیرها را در حلبی‌های 17 کیلویی و به‌ندرت در حلبی‌های 5 کیلویی می‌فروشند.

    • عدم استقبال از پنیرهای بسته‌بندی‌شده لیقوان 

    برای پیدا کردن پنیر لیقوان بسته‌بندی‌شده جست‌وجو در مرکز و پایین شهر تبریز تقریبا بی‌فایده است و باید به سراغ فروشگاه‌های بزرگ یا سوپری‌های بالاشهر رفت. «علی باقری» فروشنده لبنیاتی خیابان فروغی ولی عصر است که مانند تمام سوپری‌ها و لبنیاتی‌های تبریز یک سینی سفید با مقداری پنیر پشت ترازو دارد و با یک تکه سیم پنیرها را به دلخواه مشتری وزن می‌کند و می‌فروشد. وقتی از او سراغ پنیر بسته‌بندی‌شده لیقوان را می‌گیرم، به یخچال اشاره می‌کند و چند بسته را نشانم می‌دهد. بسته‌ها 400 گرمی و 800 گرمی هستند و 2 نوع برند نیز بیشتر نیست.

    اما قیمت بسته‌های پنیر کمی زیادتر از پنیر فله‌ای است. پنیرهای 400 گرمی 28 هزار تومان و 800 گرمی حدود 52 هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. وقتی از فروشنده علت قیمت بالاتر این پنیرها را می‌پرسم، می‌گوید: خب از همین پنیرهای فله‌ای بگیرید. می‌توانید اینها را هم تست کنید. اما آن پنیرها بسته‌ای هستند و امکان تست هم ندارند. قیمتشان هم کمی بالاتر است و معمولا مشتری چندانی ندارد. ما هم این پنیرها را به شرط فروش خریده‌ایم.




موضوع مطلب :

آیا با حقابه قطره‌چکانی آبی زیر پوست بختگان خواهد دوید؟


 

  • آیا با حقابه قطره‌چکانی آبی زیر پوست بختگان خواهد دوید؟

    ایرنا نوشت: دریاچه بختگان در تابستان گرم امسال هم با خشکی دست و پنجه نرم کرد و به رغم وعده‌ها و نویدهایی که برای رهاسازی حقابه این دریاچه داده شده بود هیچ گلویی تازه نکرد و هیچ آبی زیر پوست بختگان در تابستان امسال ندوید، دریاچه بختگان که بارندگی مطلوب بهار امسال جان تازه‌ای در کالبد خشک آن دمیده بود اندک اندک رنگ از رخسار باخت و به همان نمکزار سال‌های قبل تبدیل شد.

    امسال هم بخشی از جوجه فلامینگوها در شوره‌زار بختگان یکی یکی جان دادند و همچنان حقابه بختگان بعد از سه سال پیگیری و ممارست در کشاکش بودن یا نبودن آب رفت و در محاق نشست.

     با نویدهایی که در اواسط بهار امسال داده شد امیدها برای رهاسازی حقابه بختگان شدت گرفت، اما اکنون در حالی که این تالاب و دریاچه گرمترین روزهای سال را پشت سر گذاشت و در شرایطی قرار گرفت که بیشترین نیاز به حقابه داشت خبری از رها سازی حقابه بختگان نیست، آخرین بازماندگان جوجه فلامینگوها طی هفته‌های گذشته از بستر نمکزار بختگان جمع‌آوری شدند، ده‌ها  فلامینگو در شوره‌زارهای این منطقه تلف شدند و هیچ آبی به بختگان نرسید.

    این در حالی است که تامین آب کشاورزی اراضی زیر دست سد درود زن و همچنین رهاسازی آب از سد ملا صدرا برای توسعه کشت شلتوک که یکی از آب برترین محصولات کشاورزی استان فارس در فصل تابستان است در اولویت قرار گرفت و تاکنون در مراحل مختلف آب کشاورزی در بالا دست و زیر دست سد درود زن رها شده است اما همچنان از رها شدن حقابه بختگان از سد درود زدن دریغ می‌شود.

    اخیرا در نشست  هم‌اندیشی حفاظت از حق‌آبه تالاب بختگان در شهرستان خرامه با حضور مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس این موضوع مورد بررسی قرار گرفت، جلسه هم‌اندیشی با موضوع چگونگی حفاظت از حق‌آبه تالاب بختگان با حضور حمید ظهرابی؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس، فرماندار شهرستان خرامه، رییس اداره جهاد کشاورزی این شهرستان، تشکل‌های مردم نهاد و جوامع محلی در محل فرمانداری شهرستان خرامه تشکیل شد.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در این نشست بیان داشت: احیای تالاب بختگان یکی از اولویت‌های سازمان و اداره کل محیط زیست است و پیگیری برای تامین حق‌آبه بختگان و انجام اقداماتی برای احیای این تالاب و زنده کردن خدمات اکو سیستمی که می‌تواند برای مردم ایجاد کند از اهداف و اولویت‌های محیط زیست است که دنبال می‌شود.

    حمید ظهرابی با بیان اینکه  50 میلیون متر مکعب حقابه برای بختگان امسال تخصیص داده شده  است گفت: این میزان حقابه اختصاص یافته توسط سازمان آب، تنها بخش اندکی از حق‌آبه مورد نیاز تالاب بوده  و نیاز آبی تالاب بختگان بسیار فراتر از این ارقام است.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس یادآور شد: ملاک عمل، حجم آب ورودی به تالاب بوده و به این میزان باید شارژ رودخانه نیز اضافه شود. متاسفانه معضلات پیش آمده در حوضه بختگان، نتیجه برنامه ‌یزی‌های غلطی است که ما شاهد نتایج آن هستیم. به عنوان مثال در اکثر حوضه‌های آبخیز کشور در بالا دست بیشتر از حد مجاز از منابع آب استفاده می‌کنند، سد می‌سازند، سطح زیر کشت را افزایش می‌دهند، اراضی دیم را به آبی تبدیل می‌کنند، حقابه‌بر جدید تعریف می‌کنند، معیشت مردم را به برداشت منابع آب پیوند می‌دهند و با این اقدام اشتباه به پایین دست آبی تعلق نمی‌گیرد. ‌ ظهرابی ادامه داد: با این شیوه غلط، پایین دست حوضه‌ای آبخیز را خشک کرده و بالا دست‌ها را آباد می‌کند و متاسفانه آن آباد کردن را جزو عملکرد خودشان و مجموعه تحت مدیریتشان گزارش می‌دهند و پایین دستی که نابود شده را به گردن خشکسالی و کم آبی می‌اندازند.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس اضافه کرد: سال‌هاست برخی دستگاه‌ها از این شیوه‌های ناپایدار بهره جسته و بدبختانه هنوز هم همین راه را ادمه می‌دهند، تامین حق‌آبه تالاب‌ها جز با مشارکت جوامع ملی که از ذینفعان اصلی تالاب‌ها هستند، محقق نخواهد شد. چون آنها هستند که هم از اثرات مثبت و خدمات اکوسیستمی تالاب بهره‌مند می‌شوند و هم اگر تالاب خشک شود، باید پیامدها و مضرات را تحمل کنند.

    این مقام مسئول گفت: حضور و همدلی همه ذینفعان از اهمیت بالایی در احیای تالاب برخوردار است به این دلیل که منافع محیط زیست، تالاب و جوامع محلی مشترک است، هر دو در پایین دست رودخانه قرار دارند و زمانی می‌توانیم موفق به احیای تالاب و اکوسیستم منطقه شویم که بتوانیم آب را تا تالاب بیاوریم. آن زمان، مردم از کارکردهای تالاب و رودخانه و خدماتی که می‌تواند برای آن‌ها داشته باشد بهره‌مند شود و محیط زیست نیز به حفظ تنوع زیستی و احیای تالاب خواهد رسید.

    ظهرابی اظهار داشت: امیدواریم با یک برنامه‌ریزی دقیق برای حفاظت از حق‌آبه تالاب بختگان تمهیداتی اندیشیده شود تا با همدلی و تجمیع نیروها از هرگونه سوء استفاده جلوگیری شود و بعد از آن برای مدیریت صحیح تالاب و یکپارچگی و جلوگیری از هر گونه اختلافی باید جوامع محلی یک مجموعه مشورتی با نظارت محیط زیست و فرمانداری‌ها تشکیل دهند.

    تالاب و دریاچه بختگان در سال‌های پر آب زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی، غاز است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند.

    این دریاچه که در فاصله 220 کیلومتری شرق شیراز در استان فارس قرار دارد در حفظ بوم‌ساختار و محیط زیست شهرستان‌های اطراف نیز تأثیر بسزایی دارد و در سال‌های گذشته کاملاً خشک بود و در حالی که امسال بر اثر بارش‌های بهاری حدود 60 درصد آبگیری شد اما در گرمای تابستان باز هم به سمتی خشکی گرایید.




موضوع مطلب :

پیشنهاد‌های متنوع برای استفاده‌ی بیشتر از سبزیجات در رژیم غذایی


 

  • پیشنهاد‌های متنوع برای استفاده‌ی بیشتر از سبزیجات در رژیم غذایی

    903166

    25 مهر 1398 - 11:32

    2327 

    روزنامه خراسان: معمولا همه ما در مصرف سبزیجات به دنبال بهانه‌ای برای تهیه سوپ، سالاد و ... هستیم، اما غافل از این که می‌توان سبزی‌ها را حتی به سس هم اضافه و مصرف کرد. در ادامه به روش تهیه انواع غذا‌ها با سبزیجات می‌پردازیم.

    سوپ‌های مختلف سبزیجات بپزید

    تهیه سوپ راهکار بسیار خوبی برای مصرف سبزیجات مختلف در کنار هم است. ساده‌ترین راه این است که سبزیجات پوره شده را مزه دار کنید. افزودن کمی سبزی مانند بروکلی، راه مناسبی برای دریافت فیبر، ویتامین و مواد معدنی بیشتر است. مثلاً در دستور پخت سوپ سبزیجات می‌توان یک دوم پیمانه کلم بروکلی به ازای هر نفر، اضافه کرد که میزان کافی ویتامین K، C، E و فولات را به بدن می‌رساند.

    پیشنهاد‌های متنوع برای استفاده بیشتر از سبزیجات

    نودل سبزیجات را تجربه کنید

    پخت نودل سبزیجات ساده‌ترین و فوق العاده‌ترین راه برای افزودن سبزیجات به رژیم غذایی است. نودل‌ها کربوهیدرات کمتری نسبت به غذا‌های مشابه مانند ماکارونی دارندو با اضافه کردن سبزیجات به آن‌ها تهیه می‌شوند. گوجه فرنگی و کدو و نیز سیب زمینی برای این غذا مناسب هستند. نودل‌ها نیز مانند ماکارونی با سس‌های مختلف، سبزیجات یا گوشت سرو می‌شوند.

    افزودن سبزیجات به سس‌ها

    سس‌هایی بر پایه سبزیجات تهیه کنید. هنگام تهیه سس‌های مختلف، به مخلوط آن، سبزیجات را اضافه کنید؛ برای این کار اسفناج، کدو، فلفل دلمه‌ای و پیاز توصیه می‌شود. حتی می‌توان سبزیجات را پوره و با افزودن ادویه‌ها یا آب لیمو و... آن را تبدیل به سس کنید.

    پیتزای سبزیجات مانند پیتزای گل کلم بپزید

    پیتزای گل کلم واقعاً متفاوت است و راه‌های بسیاری برای تهیه آن وجود دارد. در پخت آن از تخم مرغ و پودر بادام هم استفاده کنید و روی آن انواع سبزیجات تازه، گوجه فرنگی، پنیر و سس بچینید.

    پیشنهاد‌های متنوع برای استفاده بیشتر از سبزیجات

    اسموتی‌های‌تر و تازه را فراموش نکنید

    برای داشتن یک صبحانه شاداب یا میان وعده عالی اسموتی درست کنید. اسموتی‌ها معمولاً از مخلوط کردن میوه‌ها با یخ، شیر یا آب در مخلوط کن درست می‌شود. اگرچه می‌توانید به همین مخلوط، سبزی هم اضافه کنید بدون این که تأثیر چندانی بر مزه آن بگذارد. توصیه می‌شود از سبزیجات دارای برگ‌های سبز استفاده کنید.

    املت سبزیجات خوشمزه و مقوی را به سر سفره بیاورید

    اگر می‌خواهید سبزی بیشتری بخورید، املت سبزیجات را امتحان کنید. املت‌ها معمولاً از سرخ کردن تخم مرغ با مقدار اندکی روغن یا کره، به همراه گوشت و گاهی پنیر و سبزیجات تهیه می‌شود. هر نوع سبزی املت را خوشمزه می‌کند، پس اسفناج، پیاز، گوجه فرنگی را به املت اضافه کنید. انواع فلفل‌های دلمه‌ای نیز مزه خوبی به غذای شما خواهد داد.

    سبزیجات کبابی

    کباب سبزیجات، غذایی عالی است آن را امتحان کنید. برای پخت این غذا، کافی است سبزیجات را کباب کنید. فلفل دلمه‌ای، پیاز، گوجه، برای کباب مناسب‌تر هستند. می‌توانید از قارچ هم استفاده کنید.

    پیشنهاد‌های متنوع برای استفاده بیشتر از سبزیجات

    به سالاد تن ماهی‌تان سبزی اضافه کنید

    افزودن سبزیجات به سالاد تن ماهی، راهکار فوق العاده‌ای برای مصرف سبزیجات بیشتر با طعمی جدید است. معمولاً سالاد تن ماهی از مخلوط کردن گوشت تن با سس مایونز درست می‌شود، اما هر نوع سبزی خرد شده در آن طعم جدیدی را می‌سازد در حالی که از نظر غذایی نیز مغذی است. پیاز، هویج، خیار، اسفناج در دستور تهیه این نوع غذا استفاده می‌شود.

    سبزیجات را همراه گوشت، چرخ کنید

    راهکار دیگر این است که هنگام چرخ کردن گوشت، سبزی نیز به آن اضافه کنید. مصرف گوشت چرخ کرده به همراه دیگر افزودنی‌ها مانند تخم مرغ و سس گوجه در غذا‌هایی مانند کتلت معمول است. می‌توان میزان سبزی آن را اضافه کرد و غذایی با طمعی متفاوت ساخت.

    به برنجتان، سبزی اضافه کنید

    این غذا در فرهنگ غذایی ایرانی وجود دارد. مخلوط سبزیجات گوناگون به همراه برنج و مخلفات دیگر را با توجه به دستور‌های غذایی سنتی ایرانی بپزید.




موضوع مطلب :

5 فایده مصرف سرکه سیب هنگام صبح


 

  • 5 فایده مصرف سرکه سیب هنگام صبح

    به گزارش ایسنا، همچنین افزودن یک قاشق سرکه سیب به یک سوم فنجان آب و شستشوی دهان با این ترکیب برای مدت زمان 20 ثانیه به برطرف کردن بوی بد دهان کمک می‌کند. اما در این مطلب بررسی شده که مصرف این خوردنی در هنگام صبح چه فوائدی برای بدن به همراه دارد؟ 

    سایت "مدیکال دیلی" در مطلبی به برخی از فوائد مصرف سرکه سیب به هنگام صبح اشاره کرده‌ که به شرح زیر است:

    • بهبود هضم غذا: مصرف این ترکیب اسیدی در صبح تعادل PH معده را حفظ کرده و موجب می‌شود هضم مواد غذایی بهتر انجام شود. همچنین می‌تواند نفخ معده را کاهش داده و از رفلاکس اسید معده جلوگیری کند.
    • کاهش سطح قند خون: بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف دو قاشق از این مایع ترش در کنار یک وعده تنقلات در مقایسه با مصرف تنقلات همراه با آب می‌تواند به کاهش سطح قند خون منجر شود.
    • تقویت سیستم ایمنی: یکی از فوائد اصلی مصرف مداوم سرکه سیب تقویت سیستم ایمنی است. سرکه سیب ترکیبی اسیدی دارد بنابراین باکتری‌ها را پیش از آنکه در بدن موجب سرماخوردگی یا سرفه شوند از بین می‌برد.
    • تقویت انرژی: تاثیر سرکه سیب بر میزان انرژی بدن همچون سیستم ایمنی است. این مایع خاصیت قلیایی دارد و میزان انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.
    • سم‌زدایی از بدن: مصرف سرکه سیب هنگام صبح به پاکسازی کبد و سم‌زدایی از بدن کمک می‌کند. با مصرف این ترکیب می‌توان بدون صرف هزینه‌های بالا مواد سمی و مضر را از بدن خارج کرد.



موضوع مطلب :

روز جهانی غذا | رفتار ما آینده ما را می‌سازد


 

  • روز جهانی غذا | رفتار ما آینده ما را می‌سازد

    «رفتار ما آینده ما را می‌سازد» شعار روز جهانی غذا در سال 2019 است. در دنیای کنونی از آنجا که شهرنشینی توسعه یافته، رژیم و عادات غذایی سالم نیز با سرعتی فزاینده به سمت رژیم‌های غذایی ناسالم و همچنین سبک زندگی بی‌تحرک پیش رفته و سبب افزایش نرخ چاقی در نسل امروز شده است. در قرن حاضر، سوء تغذیه در بیشتر جوامع به ویژه در کشورهای جهان سوم بحران جدی به شمار می‌رود. سوء تغذیه یا به عبارتی هر گونه انحراف از تغذیه طبیعی که موجب عدم دسترسی بدن به مواد اصلی غذایی باشد از دلایل مهم بیماری‌های جسمانی و روانی در جهان است.

    مشغولیت ذهنی 80 درصد از مردم جهان دستیابی به غذاست، کمبود غذا و مواد غذایی مورد نیاز بدن برای بسیاری از مردم جهان به مشکلی بزرگ تبدیل شده است. بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی فائو، اکنون بیش از 815 میلیون نفر در جهان از سوء تغذیه رنج می‌برند. جنگ، شرایط آب و هوایی وخیم ناشی از تغییرات اقلیمی، رکود اقتصادی و سرعت فزاینده پدیده چاقی و اضافه وزن مسیر پیشرفت در مبارزه با گرسنگی و سوء تغذیه را با مشکل مواجه کرده است و این در حالی است که میلیون‌ها نفر گرسنه‌اند، 600 میلیون نفر از چاقی رنج برده و 1.3 میلیارد نفر دیگر نیز دچار اضافه وزن هستند.

    از اهداف روز جهانی غذا می‌توان به تشویق و تحریک ملت‌ها، سران دولت‌ها، مراکز بین‌المللی و نهادهای غیردولتی به افزایش تولید محصولات کشاورزی و همچنین به تشویق برای برقراری ارتباط کشورهای در حال توسعه به منظور همکاری‌های اقتصادی و کشاورزی و حمایت‌های متقابل فنی برای کاهش آمار گرسنگی در جهان اشاره کرد.

    افزایش آگاهی عمومی و توجه دادن آن‌ها به مسئله گرسنگی، سوء تغذیه و استفاده از رژیم غذای سالم از دیگر اهداف این روز است. رژیم غذایی ناسالم عامل خطر اصلی مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و برخی سرطان‌ها است. عادت غذایی ناسالم علاوه بر اینکه یک پنجم مرگ‌ومیرهای سراسر دنیا را در بر می‌گیرد، هزینه‌ای کلان نیز به بخش سلامت تحمیل می‌کند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که این تعداد تا سال 2025 به یک نفر از دو نفر خواهد رسید.

    بنابراین، این پرسش مهم مطرح می‌شود که چه باید کرد؟ اول این که چون دولت‌ها مدیریت اصلی را در کشورهای خود به عهده دارند، باید برنامه مشخصی با چشم‌اندازی روشن برای دسترسی همگانی به غذای سالم و از بین بردن گرسنگی و همین‌طور آموزش عمومی در دستور کار خود داشته باشند. دوم، کوشش نهادهای مردم نهاد و همین طور رسانه‌های همگانی و شبکه‌های اجتماعی است که در این جا می‌توانند نقش موثری برای افزایش آگاهی عمومی و توجه مردم برای انتخاب سبک زندگی سالم داشته باشند.

    در پیش گرفتن چنین رویکردی نسبت به غذای سالم، می‌تواند ما را امیدوار کند که در روز جهانی غذا با ایجاد حس تعهد و همدلی و تلاش برای زندگی سالم همچنان کوشا باشیم.




موضوع مطلب :

<   1   2   3   4   5   >>   >   
 
وبلاگ

لوگو

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 45
بازدید دیروز: 58
کل بازدیدها: 4151247415