سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مطالب اینترنتی
 

روز جهانی غذا | رفتار ما آینده ما را می‌سازد


 

  • روز جهانی غذا | رفتار ما آینده ما را می‌سازد

    «رفتار ما آینده ما را می‌سازد» شعار روز جهانی غذا در سال 2019 است. در دنیای کنونی از آنجا که شهرنشینی توسعه یافته، رژیم و عادات غذایی سالم نیز با سرعتی فزاینده به سمت رژیم‌های غذایی ناسالم و همچنین سبک زندگی بی‌تحرک پیش رفته و سبب افزایش نرخ چاقی در نسل امروز شده است. در قرن حاضر، سوء تغذیه در بیشتر جوامع به ویژه در کشورهای جهان سوم بحران جدی به شمار می‌رود. سوء تغذیه یا به عبارتی هر گونه انحراف از تغذیه طبیعی که موجب عدم دسترسی بدن به مواد اصلی غذایی باشد از دلایل مهم بیماری‌های جسمانی و روانی در جهان است.

    مشغولیت ذهنی 80 درصد از مردم جهان دستیابی به غذاست، کمبود غذا و مواد غذایی مورد نیاز بدن برای بسیاری از مردم جهان به مشکلی بزرگ تبدیل شده است. بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی فائو، اکنون بیش از 815 میلیون نفر در جهان از سوء تغذیه رنج می‌برند. جنگ، شرایط آب و هوایی وخیم ناشی از تغییرات اقلیمی، رکود اقتصادی و سرعت فزاینده پدیده چاقی و اضافه وزن مسیر پیشرفت در مبارزه با گرسنگی و سوء تغذیه را با مشکل مواجه کرده است و این در حالی است که میلیون‌ها نفر گرسنه‌اند، 600 میلیون نفر از چاقی رنج برده و 1.3 میلیارد نفر دیگر نیز دچار اضافه وزن هستند.

    از اهداف روز جهانی غذا می‌توان به تشویق و تحریک ملت‌ها، سران دولت‌ها، مراکز بین‌المللی و نهادهای غیردولتی به افزایش تولید محصولات کشاورزی و همچنین به تشویق برای برقراری ارتباط کشورهای در حال توسعه به منظور همکاری‌های اقتصادی و کشاورزی و حمایت‌های متقابل فنی برای کاهش آمار گرسنگی در جهان اشاره کرد.

    افزایش آگاهی عمومی و توجه دادن آن‌ها به مسئله گرسنگی، سوء تغذیه و استفاده از رژیم غذای سالم از دیگر اهداف این روز است. رژیم غذایی ناسالم عامل خطر اصلی مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و برخی سرطان‌ها است. عادت غذایی ناسالم علاوه بر اینکه یک پنجم مرگ‌ومیرهای سراسر دنیا را در بر می‌گیرد، هزینه‌ای کلان نیز به بخش سلامت تحمیل می‌کند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که این تعداد تا سال 2025 به یک نفر از دو نفر خواهد رسید.

    بنابراین، این پرسش مهم مطرح می‌شود که چه باید کرد؟ اول این که چون دولت‌ها مدیریت اصلی را در کشورهای خود به عهده دارند، باید برنامه مشخصی با چشم‌اندازی روشن برای دسترسی همگانی به غذای سالم و از بین بردن گرسنگی و همین‌طور آموزش عمومی در دستور کار خود داشته باشند. دوم، کوشش نهادهای مردم نهاد و همین طور رسانه‌های همگانی و شبکه‌های اجتماعی است که در این جا می‌توانند نقش موثری برای افزایش آگاهی عمومی و توجه مردم برای انتخاب سبک زندگی سالم داشته باشند.

    در پیش گرفتن چنین رویکردی نسبت به غذای سالم، می‌تواند ما را امیدوار کند که در روز جهانی غذا با ایجاد حس تعهد و همدلی و تلاش برای زندگی سالم همچنان کوشا باشیم.




موضوع مطلب :


 
وبلاگ

لوگو

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 27
بازدید دیروز: 30
کل بازدیدها: 4151246803