سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مطالب اینترنتی
 

ایران شانزدهمین کشور در تولید مقالات علمی در دنیا


 

  • ایران شانزدهمین کشور در تولید مقالات علمی در دنیا

    به گزارش ایسنا، حسین سالار آملی در افتتاح اجلاس بین‌المللی دریای خزر و توسعه پایدار در گیلان که در دانشگاه گیلان برگزار شد، اظهار کرد: پیمان‌های منطقه‌ای مشترک تاثیر بسزایی در توسعه پایدار و همه جانبه شدن دارند.

    قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با بیان اینکه مشترکات بین انسان‌های منطقه عامل پیشرفت و توسعه پایدار است، افزود: تاریخ و سابقه فرهنگی مشترک در منطقه پشتوانه همکاری‌ها است.

    وی علم و فناوری را وجه مشترک تعمیق همکاری‌ها در دنیا دانست و ادامه داد: علم و فناوری برای همه مردم وجود دارد و در هیچ جای دنیا یک دانشمند مورد تهاجم قرار نمی‌گیرد، زیرا دانش متعلق به همه مردم است و حرمت دارد. این حرمت با حرمت مسئولین سیاسی و اجرایی متفاوت است لذا می‌توان گفت علم و فناوری وجه مشترک تعمیق همکاری‌هاست.

    سالار آملی با اشاره به سه سیاست کلی شورای معاونین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: اولین سیاست این است که می‌خواهیم علم و دانش را در جامعه اجرایی کنیم. دومین سیاست کلان وزارت علوم فنی و حرفه‌ای کردن دانش است و سومین سیاست کلان هم بین‌المللی‌سازی آموزش عالی است.

    وی با بیان اینکه 98 درصد به علم دنیا نیاز داریم و دو درصد در داخل تولید می‌شود، گفت: تنها راه دسترسی به علم دنیا بسترسازی همکاری‌های بین‌المللی است.

    قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل اضافه کرد: در کشور 81 هزار عضو هیئت علمی و یکصد هزار دانشجوی دکتری داریم. محققان ما در سال 2018، 53 هزار و 340 مقاله آی. اس. آی ثبت کرده‌اند. البته این کافی نیست، زیرا علم ما ورودی و خروجی دارد و باید اثرگذاری هم داشته باشد که این امر با بهره‌گیری از تجربیات علمی دیگر کشورها میسر می‌شود.

    وی با تاکید بر اینکه کشورهای همسایه جایگاه ویژه‌ای در تبادلات علمی دارند، گفت: میزان رشد علمی ایران بر مبنای مقالات آی. اس. آی همواره روندی رو به رشد داشته است. جمهوری اسلامی در روند بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌های خود فرایندهای لازم را دنبال می‌کند که از این بین می توان به چاپ کتاب و مقاله اشاره کرد.

    سالار آملی بیان کرد: هر مقاله بین‌المللی یک همکاری مشترک بین‌المللی است که در مسیر بین‌المللی‌سازی علم و دانش منجر می‌شود.

    وی با بیان اینکه ایران شانزدهمین کشور دنیا در تولید مقالات علمی است، گفت: در رشد مقالات علمی در جایگاه اول دنیا قرار داریم. همچنین 40 دانشگاه ما در سال 2019 بین دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گرفتند که بیانگر قابلیت بالای رقابتی دانشگاه‌های کشور است.

    این مقام مسئول با اشاره به برگزاری این اجلاس همزمان با همایش بین‌المللی حفاظت از دریای خزر، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های حاشیه دریای خزر باید در زمینه همکاری‌های علمی و آموزشی در زمینه حفاظت از دریا و منابع طبیعی تبادلات مشترکی داشته باشند، زیرا همه ما در مقابل دریای خزر مسئولیم؛ چراکه زندگی و شغل میلیون‌ها انسان در گرو حفاظت از دریای خزر است.




موضوع مطلب :


 
وبلاگ

لوگو

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 19
بازدید دیروز: 30
کل بازدیدها: 4151246795